Česta pitanja

Šta je turbina – turbo kompresor?

Jedan od najjednostavnijih načina kako bi mogli dobiti više snage iz motora jeste da jednostavno dodamo više zraka i goriva u cilindre u procesu sagorjevanja. Neke od mogućnosti su da dodamo još cilindara ili povećamo već postojeće cilindre ali ove promjene nisu uvijek moguće i nisu baš najjednostavnije.

Drugo rješenje je turbo skompresor.

(Opis slike) Pozicija turbokompresora u motoru

Turbokompresor dozvoljava motoru da sagorjeva veće količine goriva i vazduha kompromirajući veće količine u cilindre.  Normalan pritisak kompresije turba jeste negdje oko 6 do 8 psi (pounds per squar inch). Imajući u vidu da normalni atmosferski pritisak iznosi oko 14,7 psi znači da turbo kompresor ubacuje oko 50% više vazduha u motor. To znači da dobijemo oko 50% više snage u motoru (tačnije 30 – 40%).

Turbokompresor je povezan sa dijelovima za izduvne gasove motora. Izlazni gasovi iz cilindra pokreću točak turbine. On je putem osovine povezan sa kompresorom koji je smješten između vazdušnog filtera i ulaza u cilindre. Točak kompresora komprimira vazduh i šalje ga dalje u cilindre.

Izlazni vazduh (sagoren) iz cilindara udara u krila turbinskog točka i na taj način ga okreće. Na drugoj strani osovine kompresor (radeći kao centrifugalna pumpa) nabija vazduh u cilindre.

Da bi mogli postići obrtaj do 150.000 RPM moramo podržati osovinu na jedan od sljedećih načina, pomoću lagera ili slojem  ulja pod pritiskom.

U ovom slučaju je minimiziranje frikcije pomoću ulja bolje zato što može da postigne veći obrtaj (RPM) kompresora i zato što istovremeno hladi osovinu.

Kako instalirati turbinu / turbo kompresor?

Pregled

  • Nikad nemojte dirati turbo punjač u pogonu! Uvijek sačekajte najmanje 15 minuta prije pregleda, kako bi se turbo punjač mogao dovoljno ohladiti.
  • ​Vazdušna crijeva se moraju detaljno pregledati da ne postoje nikakva oštećenja ili  ožiljci, u slučaju štete, zamijenite  gumeno crijevo i stavite za crijevo od silikona koje može da istrpi više temperature i pritiske (guma od nitrila se stisne i puca od topline).
  • Izvršite inspekciju cijevi za hladni vazduh i ispušni plin, također i  ostalih kanala koji idu do i od turbo agregata. Provjerite da li postoje strani materijali kao  što su matice, pločice, dijelovi hrđe i ostali fragmenti od gume ili diftunga. Ovaj  pregled je veoma važan, jer čak i najmanji dijelovi mogu načiniti velike štete.
  • Ne zaboravi pregledati vazdušni filter i kutiju.
  • Pregledajte ulaz za ulje u turbo agregat i ravna postrojenja i provjerite da li ima prašine.
  • Turbo punjač se veoma često kvari radi niskog pritska ulja ili lošeg toka ulja, zato uvijek kontrolirajte  sistem za ulje i podmazivanje  da ne postoje greške. Pregledajte detaljno  da li ima  prljavštine ili koksa u crijevima za ulazno ulje.
  • Cijev ili crijevo za izlaz ulja iz turbo agregata mora se pregledati i provjeriti da li je oštećeno, savijeno, zgnječeno ili da ne postoje iverje.
  • U slučaju savijenih ili oštećenih crijeva ulje ne može da normalno izlazi iz turbo punjača i što za posljedicu ima pogrešan pritisak ulja u turbo agregatu. U tom slučaju ulje izlazi kroz kućišta za ulazni i/ili ispušni vazduh.
  • Prekontrolišite ventilaciju od motora. Mora da postoji puno otvorenje. Očistite crijeva, filter i cijevi u svakom slučaju.
  • Reducirana ili začepljena ventilacija ima za posljedicu  da ulje procuri kroz dijelove ulaznog vazduha (kompresor kućište), u tom slučaju iz motora izlazi plavi dim i kiseli smrad.
  • Interkuler i ostali tipovi hladnjaka za ulazni vazduh u turbo agregat trebali bi se očistiti i prekontrolisati. (vezano za motore na kojima to postoji).

Repromaterijal

Uvijek promjeniti:

1. Ulje za motor

2. Filter za ulje

3. Uvijek koristite motorno ulje po tvorničkim specifikacijama za vaš model vozila (ulje koje podnosi visoke temperature).​

  • Uvijek koristite motorno ulje određeno za motore sa turbo agregatom (ulje koje podnosi visoke temperature).

 

4. Začepljen ili djelimično začepljen filter za gorivo mora se promijeniti.

  • U slučaju začepljenog filtera za gorivo može doći do reducirane bujice goriva (pod punim gasom). U tom slučaju dobijamo pogrešnu prestandu i temperaturu sagorjevanja, a istovremeno dolazi do velikog rizika za ostale greške.


5. Uvijek koristite nove i odobrene dihtunge za priključke ispušnog vazduha i priključke ulja za turbo agregat.

  • U slučaju priključka ulja za turbo agregat, ne koristiite dihtung masu, jer postoji rizik da višak mase uđe i začepi kanale za ulje u turbo. Dihtung masa se sa prednošću može samo koristiti na mjestima ispušnog vazduha iz turbo agregata.
  • Na nekim autima / motorima gdje je cijev za ulazno ulje u blizini toplog dijela turbo agregata (ispušni vazduh, turbinsko kućište) i ako ta cijev ima manji prečnik, cijev bi se morala promijeniti. U slučaju pitanja, kontaktirajte Turboservis B-H d.o.o.

Montiranje

  1. Ispustite motorno ulje (po mogućnosti sa toplim motorom).​
  2. Namontirajte filter za ulje, vazdušni filter i filter za gorivo. Dospite novo ulje (važno je da koristite kvalitetne filtere).​
  3. Instalirajte turbo agregat na motor. Jednako (i po upustvu proizvođača) stegnite sve matice i nitne koje drže turbo agregat na mjestu.
  4. ​Napunite ulazni dio za ulje na turbo agregatu sa novim uljem prije nego što priljučite crijeva za ulje.
  5. Upalite start motor bez kontakta, ili povučenog stopa (dizel). Tako da bi kompresovali  ulje u turbo agregat. Nakon toga priključite cijev za ulje i nastavite sa upaljenim start motorom dok se lampa za  loš pritisak ulja ne ugasi.
  6. Držite motor u praznom hodu, bez davanja gasa, otprilike 5 – 10 minuta, da bi se svi termostati otvorili.​
  7. Probajte polako voziti, bez tereta i kontrolirajte ako curi ili propušta  ulje, gorivo, voda, vazduh ili ispušni plin. Kontrolirajte i stegnite sve matice, nitne i škripce.
  8. Ne pritišćite veliki ili jak gas na nezagrijan turbo motor dok se ne postigne puna temperatura motora.

Hladno motorno ulje može dovesti do visokog pritiska i lošeg podmazivanja turbo agregata. Također,  materijal za filtriranje ulja može popucati zbog visokog pritiska, i/ili funkcija ”by-pass” može otvoriti filter za ulje tako da propusti prljavštinu i dijelove u turbo agregat i motor.

Dodatni proizvodi

Kako bi vaš motor bio otporan i dugotrajan, trebali bi biti veoma oprezni i mijenjati filter za ulje prateći instrukcije. Uvijek težite da koristite najbolji kvalitet filtera i ulja i radije mijenjajte filter jedanput više.

Naše iskustvo je pokazalo da današnja ulja sa niskim viskozitetom ne daju zadovoljavajuću prigušnost osovini turbo agregata, kad osovina postigne samoljuljanje (4-7 dio frekvencije/ljuljanju).

Istovremeno smo shvatili da dolazi do proizvodnje velikih količina koksa u slučaju korištenja motornog punosintetičnog motornog ulja.

Mi preporučujemo da koristite polusintetička motorna ulja sa srednjim viskozitetom od poznatih svjetskih proizvođača.

Prateći ove istrukcije Vaš motor i turbo će Vas služiti puno godina.

Kako prepoznati grešku na turbini?

Molim Vas pogledati PDF uputstvo > Matrica za identificiranje greske

Kako očitati podatke o turbini / turbo kompresoru

Najlakši način na koji možemo identificirati jedan turbo kompresor je pomoću informativne pločice koja se nalazi na vanjskoj strani kompresor kućišta (ulaz zraka) ili na lager kućištu (sredina turbine pored ulaza za ulje). Primjer na slikama.

BorgWarner / KKK / Schwitzer Turbochargers

A = OEM Part No. = Broj dodjeljen turbo kompresoru od proizvođača vozila/motora.

B = Serial No. = Serijski broj. Ovaj broj je jedinstven za svaki turbo kompresor. Broj se odnosi na datum proizvodnje, fabriku, itd.

C = BW Part No. = Broj/ime proizvoda koji je dodijeljen od proizvođača turbo kompresora (npr. Borg Warner). Part No. je najinteresantniji u slučaju mijenjanja, kupovanja i nadogradnje turbo kompresora.

 

Holset Cummins Turbochargers

A = Assembly or Part No. = Broj proizvoda dodijeljen od prozvođača turbo kompresora (npr. Holset, Cummins). Part No. je najinteresantniji u slučaju mijenjanja, kupovanja i nadogradnje turbo kompresora.

B = Serial No. = Serijski broj. Ovaj broj je jedinstven za svaki turbo kompresor. Broj se odnosi na datum proizvodnje, fabrike, itd.

C = Customer Part No. = OEM Part No. = Broj dodijeljen turbo kompresoru od proizvođača vozila/motora.

D = Opis/naziv modela/ tipa turbo komresora (jedinstveno za Holset turbo kompresore)

 

Honeywell Garrett Turbochargers

A = Garrett Part No. = Broj proizvoda dodijeljen od proizvošača turbokompresora. Part No. je najinteresantniji u slučaju mijenjanja, kupovanja i nadogradnje turbo kompresora.

B = OEM Part No. = Broj dodijeljen turbo kompresoru od proizvođača vozila/motora.

C = Opis/naziv modela/ tipa turbo komresora (jedinstveno za Garrett turbokompresore).